
Budownictwo drogowe - jak wygląda naprawa nawierzchni bitumicznych?

Nawierzchniami bitumicznymi, nazywanymi potocznie asfaltowymi, pokrywa się większość dróg. Przeciętnie okres użytkowania takich nawierzchni w Polsce określa się na około 20 lat, ale zdarza się, że już w trakcie trwania tego okresu powstają uszkodzenia, które wymagają naprawy. Jak uzupełnia się ubytki i pęknięcia w ulicach pokrytych asfaltem?
Drogi, ścieżki rowerowe, parkingi i niektóre konstrukcje powierzchni przemysłowych pokrywa się nawierzchniami bitumicznymi. Nawierzchnie bitumiczne, czyli inaczej mówiąc asfaltowe, sprawdzają się zarówno wtedy, gdy buduje się małe dróżki osiedlowe, jak i trasy międzymiastowe. Są tak popularnie głównie ze względu na to, że budowa dróg asfaltowych jest stosunkowo prosta w realizacji, a ewentualne remonty dróg – łatwe w przeprowadzeniu. Trzeba jednak pamiętać, że ich trwałość w porównaniu do nawierzchni betonowych jest zdecydowanie niższa.
Uszkodzenia w nawierzchniach bitumicznych
Co wpływa na tempo zużycia nawierzchni asfaltowych? M.in. intensywność eksploatacji, zmienne warunki atmosferyczne, duży ciężar pojazdów, a także awarie instalacji znajdujących się pod nimi.
Z czasem dochodzi do powstawania uszkodzeń powierzchniowych (ubytków lepiszcza, ziaren kruszywa lub warstwy ścieralnej, wypolerowania ziaren kruszywa, wypływu lepiszcza), spękań (zmęczeniowych, zmęczeniowych termicznych, termicznych lub odbitych) albo deformacji trwałych (lekkoplastycznych np. kolein lub strukturalnych np. odkształceń). Jak się je naprawia?
Metody naprawy nawierzchni bitumicznych
Naprawy nawierzchni bitumicznych przebiegają z wykorzystaniem różnych metod. W zależności od rodzaju zniszczenia, jego wielkości i głębokości, ograniczeń wysokościowych, obciążeń urządzeń podziemnych i wielu innych czynników wykonuje się:
- naprawy cząstkowe,
- utrwalenia powierzchniowe,
- nałożenie cienkiej warstwy na zimno albo na gorąco,
- termoprofilowanie,
- różnego typu frezowanie – częściowe, płytkie, z przykryciem powierzchniowym utrwaleniem, z przykryciem cienką warstwą na zimno lub na gorąco,
- recykling na zimno na miejscu – z przykryciem powierzchniowym utrwaleniem, z przykryciem cienką warstwą na zimno, z przykryciem warstwami bitumicznymi na gorąco,
- naprawy geosyntetyczne,
- remixing,
- wymianę warstw – w tym recykling w otaczarce,
- uszczelnienie.
Na przykład do uszczelniania podłużnych lub poprzecznych spękań używa się bitumicznej masy zalewowej na gorąco, która doskonale wypełnia ubytki, ma dobrą przyczepność, niską spływność w temperaturze +60 stopni Celsjusza oraz odpowiednią rozciągliwość w niskich temperaturach.
Roboty drogowe polegające na naprawie nawierzchni bitumicznych wykonuje m.in. firma Radpol (https://rad-pol.pl), dla której budownictwo drogowe to codzienność.
Urządzenia wykorzystywane do napraw
Jakie urządzenia wykorzystuje się, żeby naprawić konstrukcje drogowe? W przypadku nawierzchni bitumicznych przydane są m.in. szczotki mechaniczne, frezarki, kotły do podgrzewania zalewy, zalewarki oraz lance gorącego powietrza.
W zawiązku z tym, że naprawy spękań nie należy przeprowadzać w trakcie opadów atmosferycznych ani wtedy, gdy temperatura spada poniżej 5 stopni Celsjusza – to istotne, kiedy wykorzystuje się zalewy bitumiczne – prace drogowe wykonywane są głównie w okresie wiosennym i letnim.
Artykuł sponsorowany
A63 r t7e y kab u ł47 z55 o sbe t ad3 ł 3d p r2d z e2d z a0 a ube t o63 r a47 obe t a07 g o11 w ad1 n y47 na0 a sbe t ę3d p u30 j ą72 c oa6 : budowa dróg,

O Autorze
WitoldOCEŃ TEN ARTYKUŁ: | ||||
|
Komentarz?
Maszyny budowlane niezbędne przy budowie domu - Jeśli zastanawiasz się nad budową własnego domu, jednym z kluczowych elementów, o którym nie możesz zapomnieć, są maszyny...
Łopata czy koparka? - Koparka czy łopata - oto jest pytanie, które od dawna dręczy ludzkość! Czy lepsze są maszyny, czy jednak tradycyjne narzę...
Ręczne i elektryczne kruszarki do lodu - Ręczne i elektryczne kruszarki do loduDlaczego jeść zwykłe kostki lodu, gdy można je rozmiażdżyć na tysiące kawałków...