article
Szacowany czas czytania 3 min. (407 słów)

Budownictwo drogowe - jak wygląda naprawa nawierzchni bitumicznych?

Napisane przez Witold dnia 22.07.2024
Budowa
article

Nawierzchniami bitumicznymi, nazywanymi potocznie asfaltowymi, pokrywa się większość dróg. Przeciętnie okres użytkowania takich nawierzchni w Polsce określa się na około 20 lat, ale zdarza się, że już w trakcie trwania tego okresu powstają uszkodzenia, które wymagają naprawy. Jak uzupełnia się ubytki i pęknięcia w ulicach pokrytych asfaltem?

Drogi, ścieżki rowerowe, parkingi i niektóre konstrukcje powierzchni przemysłowych pokrywa się nawierzchniami bitumicznymi. Nawierzchnie bitumiczne, czyli inaczej mówiąc asfaltowe, sprawdzają się zarówno wtedy, gdy buduje się małe dróżki osiedlowe, jak i trasy międzymiastowe. Są tak popularnie głównie ze względu na to, że budowa dróg asfaltowych jest stosunkowo prosta w realizacji, a ewentualne remonty dróg – łatwe w przeprowadzeniu. Trzeba jednak pamiętać, że ich trwałość w porównaniu do nawierzchni betonowych jest zdecydowanie niższa.

Uszkodzenia w nawierzchniach bitumicznych

Co wpływa na tempo zużycia nawierzchni asfaltowych? M.in. intensywność eksploatacji, zmienne warunki atmosferyczne, duży ciężar pojazdów, a także awarie instalacji znajdujących się pod nimi.

Z czasem dochodzi do powstawania uszkodzeń powierzchniowych (ubytków lepiszcza, ziaren kruszywa lub warstwy ścieralnej, wypolerowania ziaren kruszywa, wypływu lepiszcza), spękań (zmęczeniowych, zmęczeniowych termicznych, termicznych lub odbitych) albo deformacji trwałych (lekkoplastycznych np. kolein lub strukturalnych np. odkształceń). Jak się je naprawia?


Metody naprawy nawierzchni bitumicznych

Naprawy nawierzchni bitumicznych przebiegają z wykorzystaniem różnych metod. W zależności od rodzaju zniszczenia, jego wielkości i głębokości, ograniczeń wysokościowych, obciążeń urządzeń podziemnych i wielu innych czynników wykonuje się:

- naprawy cząstkowe,

- utrwalenia powierzchniowe,

- nałożenie cienkiej warstwy na zimno albo na gorąco,

- termoprofilowanie,

- różnego typu frezowanie – częściowe, płytkie, z przykryciem powierzchniowym utrwaleniem, z przykryciem cienką warstwą na zimno lub na gorąco,

- recykling na zimno na miejscu – z przykryciem powierzchniowym utrwaleniem, z przykryciem cienką warstwą na zimno, z przykryciem warstwami bitumicznymi na gorąco,

- naprawy geosyntetyczne,

- remixing,

- wymianę warstw – w tym recykling w otaczarce,

- uszczelnienie.

Na przykład do uszczelniania podłużnych lub poprzecznych spękań używa się bitumicznej masy zalewowej na gorąco, która doskonale wypełnia ubytki, ma dobrą przyczepność, niską spływność w temperaturze +60 stopni Celsjusza oraz odpowiednią rozciągliwość w niskich temperaturach.

Roboty drogowe polegające na naprawie nawierzchni bitumicznych wykonuje m.in. firma Radpol (https://rad-pol.pl), dla której budownictwo drogowe to codzienność.

Urządzenia wykorzystywane do napraw

Jakie urządzenia wykorzystuje się, żeby naprawić konstrukcje drogowe? W przypadku nawierzchni bitumicznych przydane są m.in. szczotki mechaniczne, frezarki, kotły do podgrzewania zalewy, zalewarki oraz lance gorącego powietrza.

W zawiązku z tym, że naprawy spękań nie należy przeprowadzać w trakcie opadów atmosferycznych ani wtedy, gdy temperatura spada poniżej 5 stopni Celsjusza – to istotne, kiedy wykorzystuje się zalewy bitumiczne – prace drogowe wykonywane są głównie w okresie wiosennym i letnim.

Artykuł sponsorowany


5a A63 rbe t7e y8f kab ud3 ł47 2d z55 o5e sbe ta0 ad3 ł47 3d p63 r2d z01 e2d z47 a0 aab ube t55 o63 ra0 a47 55 obe ta0 a07 g55 o11 wa0 ad1 n7e y47 d1 na0 a5e sbe td2 ę3d pab u30 jec ą72 c55 oa6 : budowa dróg,
Avatar

O Autorze

Witold
Nie od dziś wiadomo, że budownictwo jest moją pasją. Od wielu lat zajmuję się projektowaniem i wykonawstwem budynków. Pracuję zarówno nad małymi, jak i dużymi projektami. Moje doświadczenie obejmuje również wykończenia wnętrz, a także modernizacje istniejących budynków. Zawsze staram się dostarczać klientom najwyższej jakości usługi i produkty, aby spełnić ich oczekiwania. Jestem bardzo dumny z tego, co osiągnąłem i mam nadzieję, że moja praca będzie inspiracją dla innych.

OCEŃ TEN ARTYKUŁ:

4,00 / 1 głosów

Komentarz?

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *